Home office se stal v uplynulých měsících výrazným pracovním benefitem po celém světě. Redakce portálu iDNES.cz ve svém zpravodajství ale varuje, že již brzy o něho mohou někteří zaměstnanci přijít, a to kvůli přicházející hospodářské krizi. Přesto ale odborníci dodávají, že práce na dálku bude v dalších letech spíše pokračovat a mají pro to hned několik pádných důvodů.
Manažeři se, podle odborníků, dělí na dva velké tábory. První část se domnívá, že práce z domova má své nesčetné výhody, jako jsou v především spokojenější zaměstnanci. Ta druhá ale tvrdí, že firemní kulturu je možné budovat jenom v kancelářích, a proto home office odsuzují.
Podle jedné vedoucí pracovnice poradenské firmy Mercer, jak sdělila agentuře Bloomberg, mezi jednotlivými společnostmi existují, na toto téma, veliké rozdíly.
Přesto se ale zdá, že práce na dálku přece jen bude přetrvávat a analýza společnosti Gallup předpokládá, že se v dlouhodobém horizontu bude alespoň v hybridní formě týkat až 75 procent pracovníků, jejichž profese takovou formu zaměstnávání ze své povahy umožňuje.
Podle odborníků totiž má totiž práce z domova zásadní dopad pro udržení zaměstnanců ve firmě. Zvyšuje jejich spokojenost i produktivitu a jejich možný odchod ze společnosti se tím snižuje asi o 35 procent. Trh práce je ale v mnoha státech po celém světě velmi napjatý a firmy si často nemohou dovolit o své talenty přicházet.
Podle Caitlin Duffyové, ředitelky pro oblast výzkumu v poradenské společnosti Gartner, některým zaměstnancům přinesla práce z domova velkou míru uspokojení a společnosti často jen těžko zdůvodňují, proč ji vlastně chtějí případně zrušit.
Práce z domova ale pro společnosti otevírá i nové náborové možnosti. Nemusí se geograficky omezovat a firmy tak mohou do své struktury získat větší počet talentů. To je velká výhoda zejména u těch pozic, kde se kvalifikovaní zaměstnanci shánějí jen velmi obtížně.
Práce z domova, podle odborníků, zároveň může snížit společenské náklady. Pokud totiž bude tento trend postupovat, přestanou se čím dál víc využívat kancelářské prostory a pro ně se tak bude muset najít nové využití. V tomto ohledu tak přichází v úvahu jejich přestavba na bytové jednotky, jichž v mnoha státech po celém světě není vzhledem k poptávce dostatečné množství.
Během letošního roku zavřela své kanceláře v New Yorku třeba společnost Yelp. Takto ušetřené prostředky nově plánuje použít pro zaměstnanecké výhody i pro efektivnější nábor nových pracovníků. Jiné velké firmy jako Meta nebo Amazon už také omezily své původní plány na rozšiřování kancelářských prostor.
Práce z domova má pro firmu ještě jednu výhodu. Zaměstnanci, kteří chtějí takto pracovat, jsou totiž často ochotni přijmout nižší plat, a to výměnou za vyšší flexibilitu i nižší náklady na dojíždění. Firmy mohou zároveň ušetřit i tak, že budou zaměstnávat pracovníky z těch konců světa, kde mají mnohem nižší životní náklady a spokojí se tak s relativně nižším mzdovým ohodnocením.
Nedávná zkušenost společnosti Twitter ale ukazuje, že pokud se nějaká firma rozhodně svůj vztah k práci na dálku změnit, nemusí dopadnout dobře. Když se totiž Elon Musk snažil ukončit tento model, narazil na odpor zaměstnanců a musel svůj postoj změnit tak, aby je k setrvání ve Twitteru opět motivoval.