• Zveřejněno: 08.08.2023
  • Autor: Miroslav Svoboda

Plánu na stavbu velkokapacitní bateriové továrny, takzvané gigafactory, se, podle deníku e15, postavila do cesty nečekaná překážka. Zhruba 120miliardová investice, s níž vláda spojuje ekonomický restart země, bude potřebovat přísun čistě zelené energie. A to v takové míře, kterou tuzemské zdroje nedokážou ani zdaleka pokrýt.

Deník e15 má informace ověřené z poradenského a automotive byznysu. Z těchto informací vyplývá, že Česká republika i samotná společnost Volkswagen zatím kolem situace jen našlapují. Realita je ovšem taková, že gigafactory bude potřebovat až tři terawatthodiny zelené energie. I kdyby však veškerá zelená energie vyrobená dnes v České republice měla jít právě do gigafactory, potřebu by splnila zhruba jen ze třiceti procent.

Deník e15 k tomu dále konstatuje, že by německý koncern Volkswagen odstoupil ze svého požadavku, to je postavit a uvést do provozu gigafactory, je nereálné. Podle zdrojů e15 si totiž nemůže dovolit pokazit svoji ESG strategii. Navíc by se tak výrazně zhoršilo financování projektu ze strany bank, které v podmínkách zvýhodňují právě zelenou budoucnost a také podle těchto projektů je trh hodnotí.

Volkswagen situaci uklidňuje tím, že není kam spěchat. „Vhodné místo pro umístění továrny ve východní Evropě stále hledáme. S továrnami v Salzgitteru, Valencii a St. Thomasu již máme tři lokality s potenciálem až 200 GWh ročně. V Evropě proto neexistuje časový tlak na rychlé rozhodnutí,” sdělila mluvčí koncernu Benita von Maltzahn.

Deník e15 k tomu připomíná, že rozhodnutí o umístění továrny mělo padnout letos na jaře a poté na začátku léta.

I podle agentury CzechInvest, která má lákání investice pod palcem, není o finálním rozhodnutí i s ohledem na udržitelnost jasno. „Detaily budou předmětem jednání mezi poskytovatelem energie a koncovým investorem,“ uvedl mluvčí agentury David Hořínek.

Podle informací e15 má za úkol řešit problém gigafactory kolem zelené energie polostátní ČEZ. „Kromě toho, že v Prunéřově máme pozemek, který může být využit k výrobě komponent pro bateriové řetězce, jsme připraveni se i podílet na zabezpečení energií pro gigafactory v Líních,“ potvrdil mluvčí společnosti Ladislav Kříž. Kdy ale ČEZ dokáže požadavky továrny splnit, neupřesnil.

Podle nedávné studie, která vznikla ve spolupráci expertních týmů, lze do roku 2030 dosáhnout toho, že výroba elektřiny ze slunce a větru naroste oproti současnému stavu až o 20 TWh ročně, aniž by to ohrožovalo bezpečnost dodávek. Musí se ale splnit řada podmínek. Podle spoluautorky studie Laury Otýpkové, vedle změny legislativy, musí být zajištěna také i dostupnost přenosové a distribuční infrastruktury.

Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (za STAN) nedávno přiznal, že okolní státy, jako jsou Polsko či Maďarsko, už v zeleném nástupu Českou republiku předběhly. A právě Polsko je při hledání lokality pro budoucí továrnu Volkswagenu největším konkurentem České republiky.

Soky je ale třeba hledat i za mořem. Spojené státy vypsaly štědré pobídky pro nový automobilový průmysl a váhání Volkswagenu se dá, podle zdrojů z automotive, vysvětlit i tím, že čeká, zda a jak Evropa svými pobídkami odpoví.

V Česku se mezitím zvedá proti gigafactory několik regionálních hlasů. Krajské město Plzeň například dopad, který by stavba na město měla, vyčíslila na dvanáct miliard korun. Načež plzeňský primátor Roman Zarzycký (ANO) řekl, že projekt není pro region vhodný, je nepřipravený a vláda ho chce prosadit silou.

Okolní obce chce ministerstvo průmyslu uklidnit tím, že s nimi jedná o založení společného podniku, jenž by ovlivňoval fungování strategického podnikatelského parku, kde má továrna stát. Český stát také dostal z Evropské unie možnost zvýšit pro továrnu pobídky, čehož se rozhodl využít.

  • Zdroj: e15