Kraje žádají minimálně stejný podíl z výběru daní jako dosud a hejtmani chtějí zároveň změnit způsob, jakým se peníze mezi regiony rozdělují. Podle zpravodajství České televize ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) navýšení podílu odmítá a říká, že to nepřichází v úvahu, protože vládní „úsporný balíček“ naopak počítá se snížením tohoto podílu krajů. To se přirozeně nelíbí vedení jednotlivých krajských samospráv, načež vedení Středočeského kraje hovoří i o možné žalobě k Ústavnímu soudu.
Zástupci Středočeského kraje dávají příklad obchvatu Benátek nad Jizerou. Úsek dlouhý jen necelých osm set metrů je pro město důležitý. Stavba kraj vyjde na zhruba 90 milionů korun a dokončen má být v příštím roce. „Odvede dopravu, především tranzitní nákladní dopravu, z centra města, kde doposud projíždí desítky kamionů za hodinu,“ uvedl radní Středočeského kraje pro dopravu Karel Bendl (ODS).
Do nových dopravních staveb, jako je například obchvat u Benátek nad Jizerou, nebo pokud jde o další opravy mostů a vozovek, středočeské hejtmanství každý rok investuje zhruba pět miliard korun. Na starosti má téměř 8700 kilometrů silnic. „Potřebovali bychom zhruba dvojnásobný objem finančních prostředků, abychom během několika let dali silniční síť do pořádku a aby to poznal i běžný řidič,“ přidal Karel Bendl.
Právě doprava je jednou z oblastí, kde se, podle středočeské hejtmanky Petry Peckové (STAN), projevuje nespravedlivé dělení peněz mezi kraje. Středočeský kraj, podle propočtů krajského úřadu, přichází o dvě miliardy ročně. Vidět je to třeba při přepočtu na obyvatele. „Středočeský kraj v tom loňském roce získával z rozpočtového určení daní něco málo přes sedm tisíc korun, ale jsou kraje, které získávají třeba dvanáct třináct tisíc,“ řekla hejtmanka Dagmar Pecková.
Stát krajům nyní posílá necelých deset procent z toho, co vybere na dani z přidané hodnoty a daních z příjmů. U posledně zmíněné kategorie počítá úsporný balíček s menším podílem. S tím ale hejtmani nesouhlasí.
Do rozpočtového určení daní chtějí nově začlenit i peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) proti není: „Začlenit to ovšem tak, aby se do budoucna díky tomu vzorci mohly promítnout i případné inflační vlivy a další změny,“ řekl.
„Předpokládám, že těch šest miliard je projednatelných. Chtělo by to ale ještě jednotky miliard navíc právě proto, abychom byli schopni nastavit spravedlivě, podle konkrétních kritérií, rozpočtové určení daní pro kraje,“ dodal k tomu hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (SOCDEM).
Podle ministra financí Stanjury ovšem v současné době navýšení podílů krajů na úkor státního rozpočtu nepřichází v úvahu. „Nebráním se naopak případné změně způsobu, jakým si kraje svou stávající část daní rozdělují mezi sebou. Základem debaty o parametrech změny však musí být kompromis, na kterém se mezi sebou navzájem nejprve dohodnou samotné kraje,“ uvedl Znyněk Stanjura.
„My jsme mezi kraji shodu našli, ale byla shoda za předpokladu, že dostaneme ze státního rozpočtu jedenáctiprocentní podíl. Pak by kraje, které na tom jsou teď výhodně, zůstaly na svém a ostatním by se ta nespravedlnost dorovnala,“ prohlásila Dagmar Pecková.
Pokud se rozpočtové určení daní nezmění, chce Středočeský kraj začít na podzim připravovat ústavní žalobu, v níž systém přerozdělování peněz napadne.