Tolik času stráveného doma jako během loňského roku, Češi nepamatují. Mnozí z nich proto využili tento čas také k různým úpravám a rekonstrukcím bytů a domů. I proto prodejci bytových doplňků ani nábytkáři nehlásí na rozdíl od jiných odvětví nějak výrazné propady tržeb. Díky touze Čechů po pěknějším bydlení tak i přes lockdown čeští výrobci nábytku neutrpěli žádné zásadní ztráty, uvádí se v reportáži Českého rozhlasu.
V reportáží byl uveden konkrétní příklad nákupu vybavení jednoho bytu u konkrétního zákazníka s tím, že po rekonstrukci svého bytu 3 + 1 byl mile překvapen tím, že výrobce nábytku byl schopně v co nejkratší době převést nápady architekta do výroby objednaného nábytku a zrekonstruovaný byt patřičně vybavit. Pro Český rozhlas zákazník konstatoval, že všichni dodavatelé služeb fungovali úplně v pohodě, skoro možná i lépe než za normálních okolností.
V reportáží Českého rozhlasu se dále uvádí, že tržby obchodů se nakonec dokázaly srovnat. Dokázaly se vyrovnat s jejich zavřením na jaře loňského roku. „Takže celkově neočekáváme, že by rok z pohledu nábytkářského průmysl dopadl nějak hůř než předchozí léta,“ konstatoval pro Český rozhlas předseda Asociace českých nábytkářů Tomáš Lukeš.
Ne všichni si ale nábytek nechávají vyrobit na míru. Reportáž uvádí další příklad, a to z Ostravy, kdy jedna zákaznice si objednala nábytek do dětského pokojíčku před narozením dítěte on-line, ale ona byla nesmírně překvapena tím, že tím, že objednané křeslo bylo tvrdé. Čili tato reportáž také ukazuje i na to, po zavření kamenných obchodů, lidem chyběla moýnost si nábytek, před jeho koupením, prostě osahat či zhodnotit výběr odstínu barvy nábytku.
V reportáží je dále uvedeno, že ztráty pocítili především kamenné obchody. „V loňském roce jsme zvládli solidní obchodní výsledek pro Česko i Slovensko. Tržby jsme klesly o 1,5 procenta pro Českou republiku, dvě procenta pro Slovensko. Vidíme ale masivní nárůst online prodejů – plus 200 procent v obou zemích,“ popsala ředitelka společnosti IKEA pro ČR, Maďarsko a Slovensko Mounia El Hilali.
Pracovníci této společnosti tak vyřizovali až 30 tisíc objednávek týdně. Výsledky loňského roku si pochvaluje ředitel internetového prodejce Bonami Martin Všetečka. Tržby společnosti podle něj meziročně vzrostly o 40 procent.
„Našich šest prodejen bylo po celou dobu víceméně otevřeno jenom jako výdejny, ale to nemělo žádný dopad do našich prodejů. Co se týká kategorií, dobře se prodávala třeba kategorie sedaček nebo komod,“ říká Martin Všetečka.
Kromě bytových doplňků si pak Češi loni své domácnosti upravovali taky pro domácí výuku nebo home office
„Od loňského roku výrazně vzrostla poptávka po kancelářském nábytku. U stolu například o 4 %. Výjimkou byly kancelářské židle, kde jsme zaznamenali 20procentní nárůst,“ popsala marketingová ředitelka společnosti ASKO-NÁBYTEK Andrea Štěpánová.
Kvůli nejisté budoucnosti chce teď řada prodejců rozšiřovat své možnosti v internetových prodejích a logistice. Třeba společnost IKEA tak v následujících třech letech investuje miliardu korun.