Již nějakou dobu se ví o tom, že je na tom německý automobilový koncern Volkswagen špatně. Uvádí to ve svém článku česká redakce amerického konzervativního listu The Epoch Times.
„V kuloárech se o možném propouštění v Německu šuškalo už před víc jak dvěma roky,“ sdělila pro Epoch Times ČR slovenská odborářka, podle které je krize nezadržitelná. Obavy o další vývoj koncernu panují i mezi místními zaměstnanci.
Společnost Volkswagen má na Slovensku závody v Bratislavě, kde se vyrábějí automobily, a v Martině, kde se vyrábějí komponenty. S více jak deseti tisíci zaměstnanci patří německý koncern k největším zaměstnavatelům a plátcům daní na Slovensku.
Podle listu Epoch Times ČR, kdy management Volkswagenu v úvodu září oznámil, že je nucen přistoupit k úsporným opatřením, jejichž součástí může být i propouštění lidí v Německu, s tím, že mohou být zavřeny až dva závody, a zároveň, že může být vypovězena i kolektivní smlouva, která garantovala zaměstnancům zachování práce do roku 2029, vyvolalo to mezi německými zaměstnanci i politiky šok. Šlo by o historicky první propouštění tohoto tradičního výrobce vozů na domácí půdě.
Podle ekonoma Lukáše Kovandy značka Volkswagen se již léta potýká s vysokými náklady a malou návratností investic do výroby. To se, podle něho, odrazilo i na akciích korporátu. „Akcie Volkswagenu jsou nyní níže než kdykoli během jeho emisní aféry Dieselgate, propuknuvší roku 2015, a také než kdykoli během pandemie covidu,“ konstatoval.
Mluvčí Volkswagenu již v loňském roce přiznal, v souvislosti se slabým odbytem v závodě v Emdene, kde se vyrábějí především elekromobily, že mezi zákazníky panuje „neochota“ kupovat si elektrické vozy. V rámci šetření byly propuštěny stovky brigádníků a kmenovým zaměstnancům byla prodloužena dovolená o týden.
Podle listu Epoch Times ČR předseda dozorčí rady Hans Dieter Pötsch vyzval 12. září Evropskou unii, aby změnila své emisní a klimatické cíle, které jsou, podle něho, příliš ambiciózní. Elektromobilita je budoucnost automobilového průmyslu, ale politici podle něj stanovili cíle pro toto odvětví, „aniž by byla k dispozici potřebná infrastruktura, a bez ohledu na to, zda je zákazníci budou následovat“, řekl H. D. Pötsch ve středu na akci ve Vídni.
Krize je nezadržitelná
List dále uvedl, že slovenští zaměstnanci Volkswagenu si jsou vědomi krizové situace v koncernu již nějakou dobu. „Už víc jak dva roky před kolektivním vyjednáváním je tu neskutečný tlak na to, že může dojít k nějakému propouštění zaměstnanců v Německu a kolují tyto kuloární informace,“ uvedla pro Epoch Times právnička Alena Krajčovičová z Odborového svazu KOVO VW, který spadá pod zaštiťující Moderní odbory, hlavní odborovou organizaci ve slovenském Volkswagenu.
Situace je, podle ní, špatná již delší dobu a „krize je nezadržitelná“. Nízké prodeje elektromobilů ovlivňují zaměstnance nejenom na Slovensku, ale i v Česku, Maďarsku a Polsku, kde má německý koncern závody, jak se dále vyjádřila odborářka.
Vypovězení kolektivní smlouvy s německými odbory se, podle ní, dotkne všech zaměstnanců v rámci koncernu a nastaví precedens. „Taková situace ještě nenastala, že by zaměstnavatel jednostranně vypověděl kolektivní smlouvu jako takovou,“ dodala.
Práce je dost, jsme flexibilní
Slovenští odboráři v podniku právě vyjednali kolektivní smlouvu na roky 2024-2027, která, tak jako ta německá, obsahuje doložku o garanci zaměstnanosti. Ta zaručuje pracovní poměr na neurčitou dobu a obsahuje různé korekční mechanismy, jejichž cílem je „chránit existenci pracovních míst garantovaných zaměstnancům“, uvedla pro Epoch Times předsedkyně Moderních odborů Volkswagen a zároveň členka dozorčí rady Volkswagen Slovakia Jolana Julkeová.
Jisté obavy mezi členy odborů podle ní panují. „Všichni pociťujeme, že situace se mění poměrně dramaticky, ale vzhledem k tomu, že německé závody mají odlišné produkční portfólio než bratislavský závod, (zaměstnanci) cítí od tématu určitý odstup,“ uvádí předsedkyně odborů ve slovenském Volkswagenu.
List k tomu dále dodává, že tato obrovská fabrika, na okraji hlavního města Slovenska, vyrábí aktuálně osm modelů čtyř koncernových značek, včetně Škody Superb. Jde o modely se spalovacími motory, přičemž téměř všechny mají i alternativní hybridní pohon.
Podnik se nicméně připravuje na příchod čistě elektrického Porsche Cayenne, ale ani to by nemělo být důvodem k obavám. „Elektrifikované pohony jsou integrovány do výroby mezi spalovací vozidla. Díky tomu dokážeme flexibilně reagovat na měnící se poptávku na trhu a preference zákazníků,“ tvrdí odborářka Julkeová.
Výrobní plán je u nich na nejbližší roky zabezpečený, počet kmenových zaměstnanců je relativně stabilní a na změny výrobního programu reaguje podnik flexibilně, podotýká odborářka. Na to, jak se bude vyvíjet situace ve vedení korporace, však odpověď nezná.
„Do jaké míry se výroby dotknou změny, které budou výsledkem aktuálních nebo budoucích rozhodnutí koncernu Volkswagen, nedokážeme předpovědět,“ konstatovala závěrem svého vyjádření pro list Epoch Times ČR předsedkyně slovenských odborářů.