• Zveřejněno: 18.10.2023
  • Autor: Miroslav Svoboda

Nárůst počtu železničních dopravců v Česku se loni zmírnil, přibylo jich jen o jednoho na 135. Podle Drážního úřadu, jak ve svém zpravodajství informuje server Aktuálně.cz, počet strojvedoucích s licencí klesl o více než sedm procent. Vliv na to, ale měly končící licence, které jejich držitelé už neobnovovali. Výrazně naopak přibylo žen s oprávněním pro řízení drážního vozidla.

Drážní úřad ve své výroční zprávě za loňský rok rovněž uvádí, že ze statistik vyplývá, že v Česku dlouhodobě přetrvává vysoký počet železničních nehod, střetů na přejezdech i projetých návěstidel. Železniční sektor se loni, podle Drážního úřadu, stabilizoval. „Nárůst počtu dopravců provozujících drážní dopravu na našem území, který jsme zaznamenávali v minulých letech, se zpomalil. Zvýšil se pouze o jednoho na 135. Počet provozovatelů dráhy zůstal na čísle osm,“ uvedl Drážní úřad.

Po pauze, způsobené epidemií koronaviru, Drážní úřad zaznamenal nárůst zájmu o zkoušky k získání licence strojvedoucího. Loni je absolvovalo 591 lidí, úspěšných bylo 66 procent z nich. Zkoušky tak loni zvládlo o 56 strojvedoucích více než v roce 2021. Přesto držitelů platných licencí ke konci loňského roku meziročně ubylo o 777 na 9732. „Pokles v evidenci je způsoben obnovou licencí, jimž končí desetiletá platnost a část držitelů o prodloužení nepožádala. Pravděpodobně již činnost strojvedoucího nevykonávají,“ uvedl Drážní úřad. Z těchto statistik ovšem vyplývá, že mezi strojvůdci přibývá žen. Licenci strojvedoucího mělo na konci loňska 79 žen, o rok dříve jich bylo 66. Zkoušku na řízení vozidla na drážní vlečce loni podstoupilo 119 lidí s úspěšností 73 procent.

Drážní úřad je zodpovědný také za takzvané státní dozory, při nichž kontroluje dodržování povinností dopravců a provozovatelů či vlastníků drah. Loni provedl 912 dozorů, tedy o téměř 300 více než o rok dříve, kdy ale jeho činnost omezovala proticovidová opatření. „Při kontrolách nebyly zjištěny zásadní nedostatky, které by měly vliv na ohrožení bezpečnosti železničního provozu,“ uvedl k tomu Drážní úřad.

Od loňského února nově monitoruje také pracovní dobu a dodržování odpočinku strojvůdců, aby nepřekračovali povolené limity třeba při práci pro více dopravců. „Od února loňského roku, kdy vstoupila v platnost novela zákona o dráhách, se naplno rozběhly také schvalovací procesy spojené s jednotným osvědčením o bezpečnosti dopravce i uváděním vozidel na trh,“ uvedl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.

Velká část dopravců si, podle něho, musí obnovit osvědčení o bezpečnosti vydávané maximálně na pět let. „Tyto nové žádosti se již posuzují podle přísnějších pravidel evropského nařízení, což znamená, že se důkladně prověřuje i realizace sepsaných postupů v praxi,“ dodal Jiří Kolář.

Nedovolených jízd drážních vozidel za návěstidlo bylo, podle výroční zprávy Drážního úřadu, loni nejvíce, to je za posledních pět let. Stalo se ve 176 případech, tedy o dva více než o rok dříve. Od roku 2018, kdy bylo nedovolených jízd 142, počet postupně narůstá. Více než dvě třetiny loňských pochybení způsobilo nerespektování zákazu. V téměř všech zbylých případech vozidlo před návěstidlem nedobrzdilo. Statistiku incidentů na drahách, včetně jejich následků, zveřejnila již dříve Drážní inspekce. Podle jejích údajů loni při nedovolených jízdách za návěstidla zemřel jeden člověk a devět lidí bylo zraněno, o rok dříve byly oběti čtyři a zraněných 60. Celkově loni v Česku, podle Drážní inspekce, na železnici, v metru a na lanových, trolejbusových i tramvajových drahách zemřelo 249 lidí, tedy o 43 více než o rok dříve. Počet mimořádných událostí na drahách vzrostl o více než 16 procent na 4474.

  • Zdroj: Aktuálně.cz