Magazín AAzdraví.cz na svém webu upozorňuje, že poradenská společnost PwC nedávno uskutečnila průzkum na téma, jak si Češi dokáží či nedokáží říci o navýšení své mzdy. Článek konstatuje, že pokud jde o to požádat o zvýšení své mzdy, Češi nejhorší na světě, což je poměrně zvláštní. Zatímco v jiných zemích je standardem, že zaměstnanec jde za svým šéfem, tomu přednese argumenty, které posilují jeho důležitost ve firmě, a požádá o navýšení platu, u nás lidé z nějakého důvodu očekávají, že to bude zaměstnavatel, kdo s tím přijde.
To se však stane jen opravdu málokdy, a to zejména v opravdu velkých společnostech, kde jsou tabulková místa a jasně vydefinované profese. Tak se tomu děje, podle průzkumu PwC, například v obchodním řetězci Lidl, který je v navyšování ohodnocení svým zaměstnancům skutečně hodně aktivní.
Článek v magazínu dále uvádí, že asi by bylo chybou domnívat se, že Lidl tak činí ze své libovůle. Řetězec mzdy zaměstnancům jednoduše zvyšovat musí, pokud chce udržet své standardy, které byly vždy o něco vyšší než v případě jiných řetězců, a také aby se vyrovnal s i tak vysokou fluktuací zaměstnanců.
Článek magazínu dále vysvětluje, že lidé u nás si to totiž neuvědomují, ale práce prodavače nebo prodavačky patří k těm velmi náročným. Skutečnost, že v minulosti byla odměněna jen velmi nízkým platem, se tak dalo považovat spíše za anomálii. Dnes se situace obrací a prodavačky začínají brát více než lidé v kancelářích.
Článek s odkazem na průzkum společnosti PwC dále uvádí, že například pokladní v Lidlu si dnes vydělá přibližně 31 tisíc korun měsíčně, pokud odpracuje 40 hodin týdně. V tom má ale také šest týdnů dovolené a jsou jí propláceny přesčasy, což znamená, že reálně si může vydělat ještě více. V Praze se potom vyplácí ještě bonus navíc, takže prodavačka začíná kolem 34 tisíc korun.
Podle magazínu AAzdraví.cz jedna vedoucí směny v obchodním řetězci Lidl, upozornila na Twitteru, že jako vedoucí směny si může přijít na nástupní mzdu ve výši 36 tisíc korun. Dotyčná vedoucí směny přitom konstatovala, že ona si tolik nevydělá. Společnost PwC, podle článku v magazínu AAzdraví.cz, rovněž poukazuje na to, že mezi diskutujícími na Twitteru to vzbudilo značné vášně, kdy poměrně značná část z nich se domnívá, že prodavačky v Lidlu berou opravdu velké peníze.
PwC k tomu dále konstatuje, že pravdou je, že mnoho lidí vykonávajících kancelářskou činnost si na tolik nepřijde. To však vyjadřuje pouze jejich důležitost a nahraditelnost, případně výše uvedený fakt, že si neumí říct o navýšení mzdy.