Tržby obchodníků v České republice očištěné o kalendářní vlivy v září stagnovaly, meziměsíčně klesly o 0,4 procenta. Opět nejvíce si ve srovnání s loňským rokem polepšili internetoví prodejci. Podle zpravodajství České televize dnes o tom informoval Český statistický úřad (ČSÚ). V srpnu maloobchodní tržby podle revidovaných údajů stouply meziročně o 1,5 procenta.
Bez očištění byly zářijové tržby v maloobchodě ve srovnání se stejným loňským měsícem o 0,4 procenta vyšší. Na nárůstu se podílely tržby za nepotravinářské zboží, které meziročně stouply o 2,6 procenta, naopak za potraviny obchodníci utržili o 2,1 procenta méně a za pohonné hmoty o 1,1 procenta méně.
Podle ČSÚ růst však vykázaly pouze některé sortimenty nepotravinářského zboží, například prodej domácích a stavebních potřeb, prodej počítačového a komunikačního zařízení, prodej zdravotnických potřeb a léků.
„Tržby obchodníků v celku stagnují od té doby, co spotřebitelé zrealizovali jarní odloženou poptávku a začali být opatrnější ve svých útratách. Hlavní roli sehrávají obavy z dalšího vývoje ekonomiky, vlastní finanční situace, strach z nezaměstnanosti s jedním společným jmenovatelem, a tím je koronavirus. Aktuální stagnace útrat v obchodech odráží i pokles reálných mezd, ke kterému v letošním roce po dlouhé době opět dochází,“ komentuje nová čísla analytik ČSOB Petr Dufek.
Meziroční zvýšení tržeb v maloobchodě nejvíce ovlivnil růst internetového a zásilkového prodeje, kde ve srovnání s loňským zářím vzrostly tržby o 19,7 procenta. Podle ČSÚ prodej prostřednictvím internetu dosahoval dvouciferného růstu ve všech měsících letošního roku.
„Doba 'virová' rovněž nahrává prodejcům počítačů s tím, jak se rozvíjí home-office nebo domácí výuka školáků a studentů. Vyšší zájem zaznamenávají lékárny i prodejci vybavení domácností,“ dodal Petr Dufek.
Naopak méně než loni v září se prodávaly výrobky pro kulturu, sport a rekreaci i oděvy a obuv. Prodej v obchodech se sportovním zbožím se propadl o tři procenta a v prodejnách obuvi a oděvů o osmnáct procent. ČSÚ připomněl, že tržby prodejen oděvů a obuvi přitom letos meziročně vzrostly naposledy v lednu.
Podle ČSÚ rovněž tržby za prodej a opravy motorových vozidel jsou v letošním roce nižší než loni. V září klesly po očištění o kalendářní vlivy meziročně o deset procent, meziměsíčně reálně vzrostly o 0,6 procenta.
„Prodeje automobilů se meziročně propadly o jedenáct procent a za celý letošní rok činí jejich pokles zhruba dvacet procent,“ uvedl hlavní ekonom ING Bank Jakub Seidler s tím, že od příštího měsíce na ně navíc opět dolehnou plošné uzavírky.
V souhrnu se ale podle ekonoma Komerční banky Michala Brožky stále jedná o čísla zapadající do období oživení české ekonomiky. „Od října se ovšem s příchodem silné druhé vlny epidemie obrázek dramaticky proměňuje a maloobchodní tržby se zavřenými obchody a poklesem důvěry spotřebitelů opět klesnou,“ konstatuje Michal Brožka.
Pro čtvrté čtvrtletí tak Komerční banka odhaduje propad maloobchodních tržeb o 7,1 procenta meziročně. „Odhady pro druhou vlnu pandemie jsou ale přirozeně velmi nejisté a podmíněné právě průběhem pandemie a délkou trvání opatření proti jejímu šíření,“ dodal Brožka.
Celkové útraty budou nejspíše dál klesat i podle Petra Dufka a výrazně pod loňskou úrovní zůstanou i útraty za letošní Vánoce. „Nyní je pro maloobchod další neznámou a hlavním rizikem potenciální prodloužení trvání restriktivních opatření o dalších několik týdnů, což by narušilo hlavní sezonu, tedy vánoční nákupy,“ souhlasí také analytik Raiffeisenbank David Vagenknecht.
Nicméně i kdyby tento scénář podle něho nenastal, počítá i tak do konce roku se slabší spotřebitelskou poptávkou. Řada domácností už opět totiž ukrojila část ze svých úspor. „S dalším přílivem nejistoty se navíc zvýšily obavy ze ztráty zaměstnání. Prostor domácností pro utrácení se tím tak zužuje,“ dodal analytik David Vagenknecht.