Na internetu, jak píše ve svém článku redakce serveru Mix24.cz, se to teď jen hemží nejrůznějšími srovnáními cen v českých obchodních řetězcích s těmi, které jsou v Polsku nebo Německu. A prakticky nikdy z tohoto srovnání nevyjdou české ceny jako ty levnější. Velkým úspěchem podobných srovnání obvykle je, když se z celého nákupního seznamu podaří najít jednu dvě věci, které jsou alespoň o fous levnější než u sousedů. Drtivá většina zboží je však podstatně dražší.
Už se to prokouklo
„Je přitom zajímavé, že z těchto srovnání plyne i další důležitá věc. Jak v Německu, tak v Polsku zdaleka nejsou tak rozšířené slevové akce. Jistě, obchody je tam nabízejí také, ale často v jiné formě, kdy zvýhodňují větší nákup. Třeba když si koupíte tři másla, budete mít jedno zdarma apod. Málokdy tam ale narazíme na slevu typu 60 % na toaletní papír nebo kávu,“ uvádí Mix24.cz.
Autor článku dále konstatuje, že z toho by se na první pohled dalo usuzovat, že „v České republice musí být nejlevněji, protože těchto akcí máme každý týden obrovské množství, a to i těch, které dosahují skutečně vysokých procentuálních hodnot. Pokud vám někdo dává slevu šedesát procent, jednoduše dostáváte pocit, že nakupujete extra výhodně“.
Autor článku ale v tomto okamžiku upozorňuje, že právě v tom spočívá onen pověstný háček, jak se říká lidově. Píše, že „i když v rámci různých srovnání nakoupíte v Česku s touto vysokou slevou, často zjistíte, že v Polsku je to ještě levnější nebo přinejmenším stejně drahé, avšak s tím rozdílem, že jejich cena je zcela standardní“.
Řetězcům to vyhovuje, dále uvádí autor článku. Načež k tomu dodává, že o toto rozdílu cen se u nás již hovoří i na nejvyšší úrovni, kdy i předchozí ministr zemědělství doporučil Čechům, ať nakupují v akcích, protože jinak se k normálním cenám prostě nedostanou. V tento moment je ale zkrátka nutné říct stop, protože takto to fungovat opravdu nemůže, zdůraznil se ve článku serveru Mix24.cz.
Článek dále uvádí, že obchodní řetězce v Česku zcela nezakrytě uměle navyšují standardní ceny, které jsou neúměrně vysoké a pro mnohé už nedostupné, aby pak mohly lákat na slevy, které jsou ve skutečnosti normálními cenami. Je jasné, že trh je maximálně pokřivený a sám se z toho zjevně nedostane, protože na něj nepřichází nová konkurence a stávajícím hráčům tento stav vyhovuje.
Vlastně tak nezbývá nic jiného než provést nějaký zásah shora. Načež autor článku doporučuje myšlenku, která se u nás objevila již dříve, a to, že „nejlepší by bylo, kdyby se slevové akce v České republice jednoduše zakázaly. Obchodní řetězce by potom musely standardní ceny upravit, aby vůbec něco prodaly. Jinak by jim totiž zákazníci definitivně utíkali do prodejen s prošlým zbožím nebo rovnou do Polska“.
K této myšlence je však nutné dodat, že než by se mělo k tomuto kroku přistoupit, jak doporučuje autor článku, je nutné toto celé zvážit a prokonzultovat, aby nakonec nevznikl pravý opak toho k čemu by mělo dojít, to je zlevnit potraviny pro spotřebitele, to je, že slevové akce se zruší a standardní ceny se v řetězcích jen mírně upraví, a přitom zůstanou i nadále dražší, než mají v sousedním Polsku či Německu. K tomu by si měly říci svoje Agrární komora ČR a Potravinářská komora ČR, jak to vidí právě ony, protože zastupují české zemědělce a potravináře, kteří dodávají své potraviny do prodejen obchodních řetězců.