• Zveřejněno: 03.04.2019
  • Autor: I

Hospodářský výbor sněmovny dnes po „výživné“ debatě jednoznačně odmítl pozměňovací návrh k zákonu o drahách, který podal poslanec za ANO Martin Kolovratník. Podle něj by České dráhy byly zbaveny povinnosti uznávat ve svých vlacích režijní jízdenky.

Z 18 hlasujících návrh podpořili jen dva poslanci. Proti se postavil například poslanec ČSSD Jan Birke. „Je to pro nás zásadní. Když to zde projde, budeme hlasovat proti zákonu jako celku a věc řešit na koaliční radě,“ řekl Birke. „Nepřinese to žádnou úsporu ani férovější prostředí,“ doplnil Jan Bauer (ODS), který se rovněž postavil proti Kolovratníkově změně.

Neutrální stanovisko zaujal šéf Správy železniční dopravní cesty Jiří Svoboda, jehož podřízených by se změna hlavně týkala. Doplnil nicméně, že i tak bude muset SŽDC jízdní výhody pro zaměstnance řešit, neboť s postupující liberalizací ubývá vlaků, kde jsou režijky použitelné. Svoboda rovněž uvedl čísla uživatelů režijek za SŽDC. Celkem je má 32 tisíc lidí (SŽDC má 17 tisíc zaměstnanců). Za použití režijek v komerčních vlacích doplácí SŽDC osm milionů ročně.

Jednání ostře sledovali odboráři, kteří už v pondělí vyjádřili ochotu za stávající podobu režijek stávkovat. Poukazovali mimo jiné na to, že železničáři mají režijky přes sto let. Stávkovou pohotovost, kterou hrozili, dnes vyhlašovat nemusejí.

Hospodářským výborem, který dnes projednával 52 pozměňovacích návrhů ke klíčovému zákonu, neprošla ani drtivá většina změn z pera poslankyně Květy Matušovské (KSČM). Neujalo se mimo jiné povinnost zadat dopravu v závazku Českým drahám až do roku 2033, což je změna, kterou na výboru podpořila Federace strojvůdců.

Výbor neschválil ani změny (usnadnění) kácení dřevin v ochranném pásmu dráhy nebo změnu názvu Správy železniční dopravní cesty na Správu železnic. Poslanci se ale k těmto tématům ještě vrátí, chtějí si například vyjasnit soulad s legislativou EU (dřeviny) a náklady na přejmenování SŽDC.

  • Zdroj: zdopravy.cz