Podle nové zprávy Evropského účetního dvora (EÚD) záruka EU pro mladé lidi, jejímž cílem je pomáhat mladým lidem bez práce, odborné přípravy či vzdělání, dosáhla omezeného pokroku a její výsledky nenaplňují původní očekávání. Členské státy by v rámci této záruky měly zajistit, aby každý mladý člověk do 25 let obdržel do čtyř měsíců po ukončení školy nebo poté, co se stal nezaměstnaným, kvalitní nabídku zaměstnání, dalšího vzdělávání, učňovského programu či stáže. Evropská rada navíc ustavila Iniciativu na podporu zaměstnanosti mladých lidí, aby navýšila podporu pro ty regiony a jednotlivce, kteří se potýkají s největšími obtížemi, s rozpočtem 6,4 miliardy EUR.
Auditoři navštívili Irsko, Španělsko, Francii, Chorvatsko, Itálii, Portugalsko a Slovensko. Tyto členské státy dosáhly při provádění záruky pro mladé lidi určitého pokroku a výsledků. Ani jednomu z nich se však nepodařilo zajistit, aby všichni ti, kteří nepracují, nevzdělávají se ani se neúčastní odborné přípravy, měli možnost přijmout nabídku ve lhůtě čtyř měsíců.
Evropská komise ve své bílé knize o budoucnosti Evropy přiznává, že panuje nesoulad mezi očekáváními na jedné straně a schopnostmi EU je naplňovat na straně druhé.
Důležitým ovlivňujícím faktorem je podle auditorů i skutečnost, že není možné podchytit celou populaci těchto mladých lidí, pokud jsou k dispozici pouze zdroje z rozpočtu EU. V případě záruky pro mladé lidi auditoři zjistili, že neexistují strategie s jasnými milníky a cíli, jak dosáhnout na všechny ty, kteří nabídku práce, vzdělávání nebo odborné přípravy potřebují. Celkové náklady a dostupné financování členské státy neposuzovaly a hodnocení výsledků komplikovala nedostatečná kvalita dostupných údajů.
Při prověrce Iniciativy na podporu zaměstnanosti mladých lidí bylo zjištěno, že posouzení její cílové skupiny nebylo dostatečné, že existovalo riziko, že financování EU prostě nahradí financování z národních zdrojů, místo aby přidávalo další hodnotu, a že nízká kvalita údajů komplikuje měření vykázaných výsledků, které nedostály očekáváním. Auditoři dospěli k závěru, že příspěvek Iniciativy na podporu zaměstnanosti mladých lidí je v navštívených členských státech zatím omezený.
EÚD předkládá řadu doporučení určených jak Evropské komisi, tak členským státům.
Kromě jiných zásadních skutečností, na něž bylo upozorněno, by členské státy a Komise měly:
- řídit očekávání stanovením realistických a dosažitelných cílů;
- před ustavením systémů provádět rozdílové analýzy a analýzy trhu;
- zlepšit své systémy pro monitorování a podávání zpráv.
Členské státy by měly:
- vypracovat úplný přehled nákladů na provedení záruky pro mladé lidi a systémy přizpůsobit dostupnému financování;
- zajistit, aby nabídky práce, vzdělání a odborné přípravy odpovídaly profilům účastníků a požadavkům pracovního trhu, a vedly tak k udržitelné zaměstnanosti.
Komise by také měla:
- zajistit, aby členské státy odůvodňovaly, jak jejich opatření v oblasti zaměstnanosti mládeže financované EU budou vhodným způsobem řešit jejich potřeby.
Zvláštní zpráva č. 5/ 2017: „Nezaměstnanost mladých lidí – vedla opatření EU ke změnám? Posouzení záruky pro mladé lidi a Iniciativy na podporu zaměstnanosti mladých lidí“ je k dispozici ve 23 jazycích EU na internetových stránkách EÚD eca.europa.eu.